Del 2: CV:t är en del av ditt fingeravtryck och ditt varumärke

Att göra bra ifrån sig på arbetsplatsen är en motivationsfaktor för de flesta jag intervjuat i min roll som rekryterare. "Gör man det så får man också beröm och uppskattning" och det är anledningen till att man vill prestera säger kandidaterna.

Det är intressant ur flera perspektiv då "beröm och uppskattning" också ofta står överst på listan över det medarbetare uppskattar mest hos sin arbetsgivare och närmaste chef  i undersökningar, nämligen kulturen.

En relevant reflektion jag gör utifrån mina tidigare intervjuer är att det långt ifrån alltid stämmer överrens med ansökningshandlingarna (CV och personligt brev bla) som kandidaten skickat in för den utannonserade tjänsten. Av någon anledning väljer man att inte "göra bra ifrån sig" i den första kontakten med företaget man är intresserad av att jobba för?

Varför?

Det beror på en kombination av saker där osäkerhet, okunskap och en vriden självbild bara är några av förklaringarna.

Det positiva är dock att det finns "verktyg" eller snarare arbetssätt man kan jobba utifrån för att i alla led sträva efter att lämna en så bra bild av sig själv som möjligt - ett bra fingeravtryck.

Vad är då hemligheten bakom ett framgångsrikt arbetssätt för att bli erbjuden ett nytt jobb?

Om CV:ts utformning och innehåll hade varit den enda vägen att vandra hade världens mest framgångsrika företag jobbat med just CV:utveckling och tjänat enorma summor pengar på det. Olja, halvfärdiga möbler och försäkringar hade varit en bisyssla om man säger så...

Ett strukturerat och lättläst CV i kombination med ett brett nätverk är det som plogar vägen den dagen man bestämmer sig för att helhjärtat söka jobb. Att nätverka idag är fortfarande gratis och det kan göras överallt och närsomhelst! Hur framgångsrik man sen är som nätverkare beror bla på ens egen självbild, viljan att kommunicera och förmågan att förmedla sin kompetens till omgivningen.

I en rekrytering, sedd från arbetsgivarens sida, så ställer man ett antal frågor innan man skapar ett nytt rekryteringsprojekt - en fråga är oftast;
- Vilken profil söker vi för denna tjänst? (Erfarenhet, utbildning, kompetens, personliga egenskaper etc etc..)

När ansökningarna senare trillar in från olika håll och rekryteraren "grovsorterar" CV:na så ställs nästa fråga;
- Vad kan kandidaten tillföra projektet, uppdraget, tjänsten, teamet, företaget osv.
Vad kan vi som företag erbjuda kandidaten? (En inte lika vanligt fråga tyvärr men den förekommer). 

Det är alltså kandidatens uppgift att så tydligt (och tidigt) som möjligt visa det i CV:t och inte arbetsgivarens eller rekryterarens ansvar att försöka lista ut det utifrån radvis med text utan något egentligt innehåll. Bespara dem den tiden till viktigare saker genom att ta med relevant information på rätt sätt.

För att överhuvudtaget komma till en intervju måste man alltså fånga intresset hos rekryteraren i fråga.

Det sägs att man har ca 10 sekunder på sig att göra ett intryck på en arbetsgivare med sitt CV. Det skall man naturligtvis ta med en nypa salt men det ligger ändå en viss sanning i det. Tänk på det när du skapar eller kopierar en mall för ditt CV. Visa CV:t för någon eller några personer som du vet har kunskap om layout och innehåll. Är innehållet i CV:t felstavat på flera ställen sänder det signaler till rekryteraren som du egentligen inte vill sända.

Det är RESULTATEN som räknas och inte arbetsuppgifterna!
Berätta vad du har bidragit med hos din nuvarande och tidigare arbetsgivare eller i dina projekt och inte bara vad du haft för arbetsuppgifter.

Ge konkreta exempel framför standardiserade fraser när det gäller personliga egenskaper och mål.

Nej tack till:
"Jag trivs med att ha många bollar i luften"

Ja tack till:
"Jag jobbar alltid med en hög grad av struktur och organiserar alltid mina projekt och åtaganden för att på så vis kunna hantera många olika arbetsuppgifter".

Nej Tack till:
"Jag söker nya utmaningar med möjlighet till personlig utveckling".

Ja tack till:
"Jag trivs bäst med att jobba som projektledare, då kommer jag till min rätt med min dokumenterade erfarenhet, min drivkraft och mina uppskattade ledaregenskaper".


Se nu över ditt CV och betrakta det utifrån arbetsgivarens sida - skulle du anställa dig själv med den beskrivning du ger?

Till sist:
Se över din mailadress och om du har något i likhet med "[email protected]" i dina ansökningshandlingar till tjänsten som projektkoordinator så är det hög tid att ordna en bättre adress.


Lycka till!


Engineers on the Move







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0