Del 1: Att ta sitt CV till månen!

December månad brukar innebära att arbetsgivarna mest fokuserar på julbord och ledighetsplanering.
I år är dessvärre inget undantag. Engineers on the Move är alerta och ger lite inspiration och nya tankar till hur medlemmarna kan ändra sina invanda mönster och söka jobb på nya sätt!

Hur gör man för att ens ansökningar skall komma med på banan så snabbt som möjligt när kugghjulen börjar snurra i mitten av Januari igen? Idag, 3 veckor innan jul, är sannolikheten större att vinna på Triss än att hitta ett jobb!

Hur sticker man ut i mängden? Hur skall en arbetsgivare, som i dagsläget har 100-tals och till och med 1000-tals ansöknignar på kö och i databaser, se just mitt CV och min kompetens?

Det finns en uppsjö av olika sätt men där det absolut viktigaste är att söka jobb via sitt personliga nätverk. Personliga kontakter är helt enkelt grejen! Att lägga in sitt CV i stora databaser kan i dagsläget liknas vid att gräva ner CV:t under ett träd i Risvedens skogsområde.

De flesta av oss som söker jobb gör det som om det är ett arbetssätt som man fått lära sig i skolan - i viss mån är det väl också sant, man skriver ett CV, letar efter annonser, kikar runt lite på internet, skickar in CV:t och ringer i bästa fall efter några dagar för att följa upp, skriver in CV:t på bemanningssidorna (de svarta hålen), matchar inom sina yrkesområden, väntar och får ibland ett automatiserat svar som tackar för intresset och att tjänsten är tillsatt. Lite förenklat kanske, men till stor delar också skrämmande sant nu när det är arbetsgivarnas marknad.

Hög tid att tänka om alltså! Göra något nytt! Söka jobb å annat sätt.

För ca 50år sedan så fanns det en president som ville sticka ut ur mängden. En president som var en skolad retoriker och en hyllad ledare. En kille i 40års åldern som, bland många projekt han startade upp under sitt korta ämbete, tyckte att Månen var en intressant destination.

Hur gjorde han då för att man 9 år senare lyckades landa den första människan på månen?
Han räknade baklänges!

Vart på månen vill jag landa?
=
Vilka arbetsgivare vill jag jobba för?

Vad krävs för att landa på månen?
=
Vilka kvalifikationer behöver jag för att jobba där?

Vad har vi för kompetens idag som hjälper oss att nå månen?
=
Vad tillför jag för kompetens till min nya arbetsgivare?

Enkelt? Knappast!
Mycket jobb? Absolut!

Det har nämligen aldrig varit så enkelt och samtidigt så svårt att hitta och att bli erbjuden ett jobb idag.
Det är ofta hårdare och tar mer på krafterna och psyket att tillslut bli erbjuden ett jobb än det faktiskt är att  jobba. När man väl sitter där med projekten, kraven, leveranstiderna, kvalitetsproblemen, månadslönen så är det inte så tokigt faktiskt. Tänk på det och jämför känslorna när du sitter på din nya arbetsplats och njuter av det första uppstartsmötet under 2010 med att dagligen känna pressen och stressen över att hitta ett jobb.

Nästa gång skall vi ge några konkreta exempel på vad ett bra CV innehåller och hur det kan se ut.

Tills dess - sköt om er och börja redan nu ta små steg "till Månen".


Med varma hälsningar

Engineers on the Move



 







Kommentarer
Postat av: Amarone-Jocke

Mycket bra skrivet, vilken inspiration man får! Jag misstänker dock att det är samma snubbe som skrivit detta som har hjälpt mig med min CV.... så den är redan i världsklass, haha.



Bra jobbat! Jag ser fram emot nästa inlägg.

2009-12-10 @ 08:35:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0